Onze kijk op onderwijs
Onze scholen gaan voor kwalitatief goed onderwijs. Belangrijke aspecten daarin zijn voor ons:
-
Alle scholen hebben ambities die hoger liggen dan de basiskwaliteit van de Inspectie. Zij formuleren deze ambitie passend bij hun ontwikkelingsniveau.
-
Een goede basis is essentieel. Alle scholen voldoen aan de eisen van de basisondersteuning. Daarbij hebben de scholen de ambitie om ieder kind een passend leer- en ontwikkelaanbod aan te bieden en kunnen zij via een inspanningsverantwoording aantonen deze ambitie vorm en inhoud te geven.
-
Naast de basiskwaliteit is aandacht voor brede ontwikkeling en persoonsvorming. De sociaal-emotionele ontwikkeling en een goede pedagogische omgeving spelen hierbij een belangrijke rol.
-
Alle scholen werken handelings- en opbrengstgericht.
-
De ondersteuning zit zoveel mogelijk ingebed in het reguliere onderwijsleerproces.
-
Alle scholen hebben een beredeneerd onderwijsaanbod t.a.v. de 21ste-eeuwse vaardigheden.
-
Alle scholen bepalen hun eigen onderwijsconcept. De variëteit en de uitwisseling wordt gestimuleerd.
-
Leerlingen ontwikkelen zich in de mate van eigenaarschap in hun leerproces.
-
Leerlingen leren zelfstandig, onderzoekend, coöperatief en actief ondersteund door ICT, media en technologie.
-
Het onderwijs staat in het teken van maatschappelijke verbinding (met de regio, bedrijven, oud-leerlingen en gastdocenten).
-
In samenwerking met partners zorgen voor een ononderbroken ontwikkeling (kinderopvang, VO).
-
Educatief partnerschap: ouders zijn in hoge mate betrokken bij het onderwijs.

Visiefilm KempenKind